• slider3.jpg
  • slider2.jpg
  • slider1.jpg
  • hostel_1000px.jpg
  • parkwodny_1000px.jpg
  • stadion_1000px.jpg
  • lodowisko_1000px.jpg

Epidemia koronawirusa zmusiła nas do tymczasowej zmiany trybu życia. Zamknięte są pływalnie, boiska, siłownie, nie można trenować w grupach. Niemniej Światowa Organizacja Zdrowia WHO i Ministerstwo Zdrowia rekomendują, aby pomimo przebywania w warunkach domowych, utrzymać stałą aktywność fizyczną. Dlaczego szczególnie teraz sport powinien być dla nas tak ważny?

 

Brak aktywności fizycznej uznawany jest za jeden z głównych czynników ryzyka nadwagi, a także przewlekłych schorzeń, w tym cukrzycy, nadciśnienia, chorób sercowo-naczyniowych, różnych odmian nowotworów czy choćby depresji. Zatem aktywność fizyczna służy nie tylko przyjemności. Codzienny regularny ruch pozwala zachować większą sprawność, buduje odporność oraz pomaga w walce ze stresem.

 

Światowa Organizacja Zdrowia WHO wydała zalecenia odnośnie sugerowanej aktywności fizycznej.  Są one skierowane do trzech grup wiekowych i są właściwe przy założeniu braku specyficznych uwarunkowań medycznych.

 

Dzieci w wieku 5-17 lat

co najmniej 60 minut dziennie umiarkowanej do intensywnej aktywności fizycznej z uwzględnieniem atrakcyjnych jej form dostosowanych do wieku i zdolności motorycznych.

 

Dorośli w wieku od 18 do 64 lat

30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu lub 20 minut bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez 3 dni w tygodniu. Najlepiej takiej, która uwzględnia ćwiczenia zwiększające siłę mięśni i wytrzymałość.

 

Dorośli w wieku powyżej 65 roku życia

zalecenia podobnie jak dla osób poniżej 65 roku życia, czyli co najmniej 150 minut tygodniowo aerobowej aktywności fizycznej o umiarkowanej intensywności lub co najmniej 75 minut tygodniowo aktywności o wysokiej intensywności. Warto zadbać o wysiłek siłowy i aktywność poprawiającą koordynację ruchową.

 

Musimy się jednak stosować do obowiązujących zaleceń, a miejsce zamieszkania możemy obecnie opuszczać wyłącznie w pilnych sprawach życia codziennego. Co więc zrobić, kiedy nie mamy domu z dużym ogrodem lub przestrzeni do uprawiania ćwiczeń w mieszkaniu? Szeroka definicja aktywności fizycznej obejmuje wszelkie formy aktywności fizycznej. W czasie izolacji liczy się każdy ruch. Jeżeli nie mamy w domu bieżni elektrycznej czy rowerka stacjonarnego to pozostają nam inne ćwiczenia w zaciszu domowym nie wymagające specjalistycznego sprzętu, tylko zwykłych przedmiotów np. krzesła, parapetu czy butelki napełnionej wodą. W sieci dostępnych jest wiele bezpłatnych ćwiczeń, którymi można się inspirować. Wszystko zależy od naszych potrzeb i zainteresowań. Wybierajmy ćwiczenia dostosowane do naszych umiejętności, wieku i stanu zdrowia.

 

W domu można wykonywać ćwiczenia ogólnorozwojowe, gimnastyczne, rozciągające, pilates, jogę, aerobik, taniec, treningi siłowe i inne aktywności, które nie wymagają wiele miejsca. Pamiętajmy, że zmywanie naczyń, praca w przydomowym ogródku, czy intensywna zabawa z dziećmi to także aktywność fizyczna.

 

Dla Seniorów Krajowa Izba Fizjoterapeutów i Ministerstwo Zdrowia przygotowali program profilaktyczny "Aktywny senior w domu." Jest to zestaw kilkunastu bezpiecznych ćwiczeń, które seniorzy mogą wykonać w domu. Cała seria kilkunastu filmów dostępna jest dla każdego i bezpłatnie.

 

 

Pamiętajmy, że aktywność fizyczna to jeden z najważniejszych czynników wspierających odporność organizmu, więc nie warto z niej rezygnować, nawet jeśli oznacza to konieczność zmiany stylu treningu na jakiś czas.

 

 ___________________________________

Międzynarodowy Dzień Sportu na rzecz Rozwoju i Pokoju to święto ustanowione przez Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych. Dniem obchodów wyznaczono 6 kwietnia, co upamiętnia otwarcie w 1896 roku w greckich Atenach pierwszych letnich igrzysk olimpijskich.

 

Źródło: www.gov.pl, www.who.int, www.wikipedia.pl

 

 

 

 

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

WYDARZENIA

 

 

PŁYWALNIA


ILOŚĆ OSÓB:  0

PARK WODNY

ILOŚĆ OSÓB:  0

NASZE LIGI

Zapisz

Zapisz




SAPE ERROR: Нет доступа на запись к файлу: /var/www/clients/client0/web4/web/templates/t3_bs3_blank/images/cache/c5f06205ca1fa2ca6a027d7238d851a1/links.db! Выставите права 777 на папку.